توجه : منبع متن ذیل  وب سایت airplane.ir  می باشد .


 غلامرضا says:با سلام و خسته نباشیدبنده 54 سال سن دارم و مدرک تحصیلی اول دبیرستان و به زبان انگلیسی در حد معمول تسلط دارم با این وجود میتونم برای گواهینامه UL شرکتکنم لطفا راهنمایی کنید.با تشکر و سپاس از شما

نیکی says:درود بر شمااز نظر سن و سطح زبان محدودیتی وجود ندارد؛اما برای گواهینامه حتما باید دیپلم داشته باشید.

مهدی says:سلامبرای فاصله 900 کیلومتری تا تهران هواپیما بدون توقف حرکت داره ؟ چند ساعت پرواز طول میکشه ؟زمان سوخت گیری چقدره؟

نیکی says:خیر، حداقل یک بار باید توقف کرد.سرعت هواپیما میانگین 170 کیلومتر در ساعت است.زمان سوخت گیری حداکثر نیم ساعت

مهدی says:آیا پروازخانوادگی کاری هم دارین.مثلا سه نفربایک هواپیما

نیکی says:خیر، همان طور که در متن فوق درج شده است، هواپیماها یک نفره هستند.

mohammad says:سلام شما هواپیما با ظرفیت بالای 4 نفر هم دارید؟؟

نیکی says:برای اشخاص هواپیمای بزرگ مجاز نیست؛ فقط هواپیمای فوق سبک مجاز است.

محمد says:سلام و عرض خسته نباشید.میخواستیم با همسرم یه پرواز تفریحی بریم و از پرواز لذت ببریم.سوالم اینه که چون هواپیما های شما فوق سبک هستند و دو نفره هستن،و من چون گواهینامه ی Instrument رو دارم،هواپیما رو بدون خلبان خود شرکت به ما کرایه می دهید؟

نیکی says:درود بر شمابرای اجاره ی خود هواپیما ، باید گواهینامه UL داشته باشید.

آرش جوکار says:سلامآیا هواپیماهای دست دوم سالم هستند؟آیا این هواپیماها استاندارد دارند؟

نیکی says:

سلام بر شما.تمام هواپیماهایی که در فرودگاه موجود هستند دارای استانداردهای فنی در سطح جهانی هستند و از سازمان هواپیمایی کشوری نیز مجوز های لازم را دارا هستند.هنگامی که هواپیمایی از فرودگاه تصمیم میگرد پرواز کند، قبل از پرواز حتما باید کارشناس فنی آن هواپیما را چک کند تا در صورت معیوب بودن از پرواز آن هواپیما جلوگیری کند.با تشکر

امین says:سلام.ایا امکان واردات هواپیمای دست دوم هم وجود دارد؟اگه وجود دارد قیمت تمام شده ان چقدر میشود(هزینه های گمرک، سازمان،واردات و . . .)ممنونم.

نیکی says:درود بر شما.خیر، امکان واردات هواپیمای دست دوم وجود ندارد.با تشکر

کوشا says:با سلام.در سایتون راجع به هواپیمای 4 نفره سبک فرموده بودین اجازه خرید برای اشخاص وجود ندارد.اولا خواستم دلایل این امر روبدونم ثانیا اینکه هواپیمای 4نفره فوق سبک با اینکه چهار صندلی در اون تعبیه شده چرا بیش از دو نفر اجازه پرواز ندارند؟واگر قرار است برروی این دوتا صندلی عقب بار بگذراند چرا صندلی نصب شده ؟ وآیا امکان سوار کردن افرادکودک و نوجوان که ازلحاظ وزن ، وزن پایینی دارند باز در این هواپیماهای فوق سبک 4 نفره ایراد دارد؟

شرکت evektor هواپیمای چهار نفره ای به نام vut 100 cobra ساخته که بسیار زیبا و جالب توجه است، خواستم بدونم که امکان ورود این هواپیما به کشور توسط تیم شما مقدور هست یا اینکه این هواپیما جزو رده سبک شمرده می شود وبه افراد شخصی تعلق نمی گیرد؟اگر لطف کنید رنج قیمت این هواپیما که با دو نوع موتور ساخته ساخته شده را بیان کنید ممنون می شوم.
درپایان خواستم بدونم که اگر شخصی به علت مشغله کاری در طی صبح تا ظهر ودوری راه از فرودگاه نظر آباد کرج نتواند در کلاسهای آموزش شرکت کند وقصد خرید هواپیما هم را داشته باشد آیا امکان آموزش اوبا هواپیمایی که قصد خرید آن رادارد در محل زندگی او مثلا یکی از مراکز استان که فرودگاه هم دارد امکان پذیر است؟واگر شدنی است هزینه ها به چه صورت خواهد بود؟وچه تمهیداتی باید فرد خریدار و دانشجو فراهم کند؟با تشکر فراوان کوشا مهری

نیکی says:

1)هواپیمای فوق سبک در دنیا دارای یک سری قوانین مشترک و یک سری قوانین متفاوت هستند.
به عنوان مثال در استرالیا حداکثر وزن تیک آفی که یک هواپیمای فوق سبک می تواند داشته باشد حدود 600 کیلوگرم است؛در برزیل کمتر از 750 کیلوگرم؛در اروپا حدود از 495 کیلوگرم؛
یعنی اگر وزن تیک آف (وزن خالص هواپیما + وزن بنزنین + وزن خلبان و مسافر + وزن بار ) از موارد مذکور بیشتر شود، هواپیما جز رده ی “هواپیمای سبک” به حساب می آید.
در ایران نیز حداکثر وزنی که هواپیمای فوق سبک می تواند داشته باشد کمتر از 500 کیلوگرم است.از طرفی در چند سال گذشته چند هواپیمای 4 نفره توسط برخی شرکت های خارجی ساخته شدند که وزن آنها کم بود . و برخی از آنها نیز وارد ایران شدند؛سازمان هواپیمایی کشوری در ابتدا مجوز 3 نفر را به ایشان اعطا کرد.اما متاسفانه برخی از دارندگان این هواپیماها قوانین را نقض کردند و از 4 سرنشین استفاده کردند.به خاطر این بی نظمی ها ، سازمان هواپیمایی کشوری در قوانین جدید به هواپیماهای فوق سبک فقط تا 2 سرنشین مجوز داد (یک خلبان، یک مسافر).

2) کودک و نوجوان هم جز سرنشین به حساب می آیند

3)هواپیمایی که فرمودید :
Evektor VUT100 Cobra
دارای وزن خالص 880 کیلو گرم است.340 لیتر بنزین.حداکثر وزن تیک آف برابر است با 1450 کیلوگرم.پس این هواپیما در رده ی هواپیمای سبک است.

4)اما هواپیمای Evektor دو نفره مجاز به واردات است و همکاران ما در سال های اخیر اقدام به واردات این مدل ازهواپیما کرده اند ؛ حدود قیمت 600 میلیون تومان است
مشخصات کامل همه ی مدل ها را می توانید در لینک زیر مشاهده بفرمایید:
http://airplane.ir/?cat=5

5) تقریبا همه ی آموزشگاه ها برای آموزش خلبانی، از هواپیمای ساوانا استفاده میکنند چون این هواپیما ارزان ترین هواپیمای موجود در دنیا است و اگر هنگام آموزش خلبانی خلبان و هنرجو دچار سانحه شوند ، از نظر مادی خسارت کمتری می بینند.
پس بهتر است در ابتدا از هواپیمای آموزشگاه استفاده شود.

6) برخی از استان ها دارای آموزشگاه خلبانی UL هستند. ابتدا باید بدانید آیا در استان شما آموزشگاه وجود دارد یا خیر؟! (مثلا در گلستان و گیلان آموزشگاه وجود دارد)
آموزشگاه های فرودگاه آزادی، معمولا فقط در داخل فرودگاه آموزش هوایی می دهند . کلاس های تئوری نیز در تهران است.
به هر حال، شما می توانید در روز های جمعه نیز آموزش ببینید.با تشکر

کامران رهنورد تنها says:با عرض سلام و درود فراوان.لطفا راجع به هزینه های این هواپیماها بیشتر توضیح بدین یعنی جز به جز بگین تا مقایسه بشه که خرید بهتره یا اجاره.من شنیدم که مکالمات برج، نشست برخاست، آشیانه، سوخت، تعمیر و نگه داری و … که شما میدونین هزینه های جداگانه داره لطفا ریز این هزینه هارو هم در سایت قرار بدیندر ضمن هزینه بیمه این هواپیماها ((ثالث و بدنه)) چقدر است؟ایا با این گواهینامه امکان حمل مسافر وجود دارد یا حمل مسافر هم دوره خاص خود را دارد؟در صورت اجاره هواپیما مثلا برای یک هفته به منظور سفر به سایر شهرها هزینه این اجاره چطور محاسبه میشود؟هواپیمای اجاره ای معمولا چه هواپیمایی است؟با تشکر فراوان از زحمات شما.موفق باشین

نیکی says:

با سلام.کل هزینه ها حدودا 1.5 میلیون تومان در هر ماه است.
حدود 900.000 تومان هزینه آشیانه فرودگاه آزادی، به صورت ماهیانه.
حدود 400.000 تومان هزینه ی تعمیر و نگهداری هواپیما، به صورت ماهیانه (در صورت نیز مشتری).هزینه ی بیمه ها حدود یکی-دو میلیون تومان در سال است.
به طور پیش فرض هر هواپیما میتواند تا 7 ساعت پرواز در ماه داشته باشه. اگر از 7 ساعت بیشتر شود باید حدود 20.000 تومان هزینه بپردازد.پروازهای ناوبری (مثلا از تهران تا تبریز) فقط 1 ساعت حساب می شوند.برای حمل مسافر نیاز به دوره ی خاصی نیست و گواهینامه کافی است؛ البته اگر بخواهید مسافرکشی هوایی کنید ( یا بیزنس هوایی راه بی اندازید) باید هواپیمای شما دارای استاندارهایی باشد، مثلا حتما باید چتر داشته باشد.برای اجاره های بلند مدت، باید با صاحب هواپیماها مذاکره شود.هواپیماهای اجاره ای معمولا از تیپ هواپیماها ارزان قیمت هستند، مثل ساوانا؛ البته ممکن است مدل های دیگری نیز وجود داشته باشند (البته در صورت تمایل صاحبان هواپیما، که آن هم بستگی به مذاکره دارد).
با تشکر

سعید says:سلام با عرض خسته نباشید یه سوال داشتم میشه با این هواپیماها به خارج از کشور سفر کنیم؟مثلا به دوبی

نیکی says:بله، با هواپیمای فوق سبک می توان به کشور های همسایه سفر کرد.

قانون این است که از مبدا پروازی ( یعنی ایران) تا مقصد، فقط یک بار پرواز کند و یک بار فرود بیاید؛یعنی در یک سفر خارجی، نمیتوان در کشور خارجی، دوبار فرود آمد.

امیرعلی says:با سلام و خسته نباشید.با توجه به توضیحات کاملی که درباره خرید و اموزش دادید همچنان چند نکته مبهم باقی مانده است

1.مکالمات با برج مراقبت در طول پرواز باید به فارسی باشد یا انگلیسی؟
2.در طول پرواز اگر مورد اضطراری پیش بیاید برجهای مراقبت همکاری لازم را دارند یا خیر؟
3.در صورت سقوط احتمالی و استقاده از چتر نجات هواپیما امکان ردیابی هواپیما و نجات میسر هست یا خیر؟
4.تامین سوخت هواپیما توسط فرودگاه انجام میگردد یا خیر؟
5.محل پارک هواپیما در فرودگاه توسط کدام مرجع فرودگاه تعیین میگردد؟
6.ایا مسوولین فرودگاه در قبال هواپیمای پارک شده مسوولیتی دارند یا خیر؟
7.برای اماده کردن پرواز و سوختگیری مسولیین فرودگاه همکاری میکنند یا خیر؟با تشکر

نیکی says:درود بر شماپاسخ برخی از سوالات شما در اینجا وجود دارد:

http://airplane.ir/?page_id=203

1) مکالمات انگلیسی هستند، بسیار ساده اند.
2) وظیفه برج مراقبت است که همیشه در کنار شما باشد.
3) بله قابل ردیابی است.
4) سوخت گیری در فرودگاه انجام میگیرد.
5) تعیین آشیانه ی هواپیما توسط مشتری تعیین میگردد. یعنی مشتری تصمیم می گیرد در کدام فرودگاه کشور هواپیمای خود را پارک کند.
6) مسئولین فرودگاه، مسئول امنیت هواپیمای شما در فرودگاه هستند.
7) وظیفه ی مسئولین فرودگاه است که به هواپیمای شما خدمات ارائه کنند.